De mythe van ‘gezonde’ baksels

Wanneer je bezig bent met afvallen en zin hebt in iets lekkers kan je soms erg wanhopig worden. Bij mij uit dat zich in het zoeken naar ‘gezonde baksels’ op internet. Het klinkt zó leuk die gezonde ijstaart, healthy bananabread, skinny chocolademousse en last but not least: brownies van zwarte bonen. Lekkernijen waar je tegelijkertijd slank van wordt, althans, dat is de associatie die je hebt… Je krijgt gelijk het idee dat zowel jij als je weegschaal er blij van wordt als je van al je tussendoortjes ‘gezonde baksels’ zal maken. Zoals de titel al verklapt, ben ik er inmiddels wel van overtuigd dat ‘gezonde baksels’ de grootste mythe van foodblog-land is ten tijden van afvallen.

Het probleem is namelijk dat gezond en lekker gewoon niet helemaal samengaan in caloriearme baksels. Er zijn tal van lekkere en gezonde (lees: caloriearme) tussendoortjes op te noemen waar helemaal geen oven aan te pas komt: groente met humus, kwark met vers fruit, groene salade, crackers met hüttenkäse en tomaat en ga zo maar door. Wat al deze tussendoortjes gemeen hebben? Verse groente of fruit, met de nadruk op vers. Lekkere gezonde producten waar je eigenlijk niets meer aan hoeft te doen omdat ze al lekker zijn van zichzelf. Waar uit zichzelf al vitaminen, mineralen en vezels in zitten. Bonus: de kleuren zijn mooi en helder en je krijgt veel volume voor weinig calorieën: party on your plate dus, precies wat je wil tijdens het afvallen.

Maar zijn er dan helemaal geen lekkere gezonde baksels te vinden op foodblogs dan? Jawel, zeker wel! Maar deze zijn beslist niet caloriearm. Ze zijn gezond te noemen omdat er veel gezonde voedingsstoffen in zitten door producten als boter, suiker en meel te vervangen door avocado, havermout, pure chocolade en noten. Ze zijn dus eigenlijk beter te beschrijven als ‘een gezondere versie van het origineel’, maar meestal bevatten ze nog steeds veel of zelfs hetzelfde aantal calorieën (helaas pindakaas!).

Omdat ik me hiervan bewust was, bedacht ik om baksels te bedenken met écht alléén de gezonde en caloriearme producten in de hoop zo tussendoortjes van maximaal 100 kcal te kunnen maken. Gelukt? Nee. Dit was voor mij ook een enorme teleurstelling, want soms heb je gewoon zin in die lekkere baksels! Ik kwam dichtbij met het recept van de bananabread appelcake, die oprecht wel erg lekker is als gezond tussendoortje, maar vooralsnog niet meer toevoegingen aan mijn caloriearme baksels repertoire.

De aanleiding van het schrijven van dit bericht was het idee van mijn zus om gezonde brownies te maken, een variant met zwarte bonen waarover ze had gelezen. Dit klonk erg leuk, dus ik ben op zoek gegaan naar recepten en heb deze aangepast zodat het zo gezond mogelijk werd. Dat gedeelte ging prima: uiteindelijk zijn de brownies die ik heb gemaakt maar 66 kcal per stuk. Ze zagen er prachtig uit en roken ook nog eens lekker. Ik dacht: score! Totdat ik ze ging voorproeven. Ik kan je vertellen: ik word bijna nooit misselijk van eten, maar deze brownies hebben het voor elkaar gekregen. Bah, niet lekker gewoon. Wat een deceptie was dit.

Ik zeg niet dat ik volledig de hoop heb opgegeven voor het maken van caloriearme baksels, maar ik houd het voorlopig toch maar bij groente, fruit, kwark en crackers als tussendoortjes tijdens het afvallen. En als ik echt zin heb in iets lekkers? Nou, dan maak ik die brownies/cake/appeltaart gewoon lekker met boter en suiker. Als je het doet, doe het dan goed! Als je maar zorgt dat je ervan geniet (en dat je niet alles zelf op eet)!

Previous Post
Next Post

Reacties

Laat hier je bericht achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.